Berlini látogatásunk második napján az ITB Berlinre (Internationale Tourismus-Börse Berlin), Európa legnagyobb turisztikai vásárára látogattunk ki. A budapesti Utazás kiállítás után már maga a helyszín is kuriózum volt, és akkor a kiállítás színvonaláról még szó sem esett.
Az ITB Berlinnek hagyományosan a Messe-Berlin, azaz a berlini vásárváros ad teret. A 26 pavilonból álló komplexumban összességében 160 000 m2 áll a kiállítók és a látogatók rendelkezésre, ez pavilononként két, vagy három, olykor zsúfolt szintet jelent.
A Messe déli bejárata
Természetesen az ITB a Messe összes pavilonját belakja, sőt még külső kiállító terek is vannak. A Pavilonok elrendezése nem feltétlenül tűnik logikusnak és igen nagy távolság van a vásárváros két vége között, de szinte mindenhol találunk információs táblákat-térképeket, és egyenruhába öltözött segítőket, akik eligazítanak bennünket. Emellett a pavilonok között több belső buszjárat is közlekedik ezzel lerövidítve az időt a csarnokok közötti átjutásra.
Óriási Qatar Airways stand az egyik arab pavilonban
Az ITB-re belépve hatalmas forgatagban találhatjuk magunkat, függetlenül attól, hogy mikor érkezünk, szinte mindig tömeg van. Idén a kiállítás kiemelt díszvendége Lengyelország a közelgő EU elnökség és foci VB miatt. A lengyel pavilonban a kiállítás mégsem erről szól. Sokkal inkább a zene, az ételkülönlegességek, és a kiállított színes képek jellemezték a Lengyelország különböző régióiból érkező turisztikai hivatalok standjait.
a BMW standja az egyik német pavilonban
Apropó standok. A Hungexpóra kilátogatva, már előre készülhetünk a fehér egységstandok látványára, amit, így vagy úgy laknak be a kiállító cégek, de valahogy az uniformizált fehér kocka képét mutatja mindegyik. Az ITB-n ugyan csak a kiállítás mintegy felét sikerült csak bebarangolnunk mindösszesen csak egyetlen egy ilyen fehér SYMA-rendszerű bódét láttunk, mindenki más saját - és igen látványos - installációval érkezett.
Keressünk bármilyen úti célt, az igen logikusan kitalált elrendezés során egy-egy pavilonba érve pontosan tudjuk, hogy mely országok standjait láthatjuk. Ez alól talán a Közép-Európai régió volt kivétel, ami valamiért közvetlenül a főbejárat közelébe került a többi európai országgal ellentétbe, amik a vásárváros ellentétes végében kaptak helyet.
A magyar stand bejárata
A pavilonok közötti passzázsokon átsétálva külön vártuk már a következő tér illatát, ugyanis ahogy beléptünk, rögtön az adott régióra jellemző ételek szaga fogadott minket, ami egy-egy ázsiai résznél kifejezetten kellemes élmény volt, viszont fekete-Afrikába "érve" inkább megdöbbentő tapasztalás volt mint vonzó...
Costa-Rica elhozta a dzsungelt is
Persze tudjuk, hogy Magyarország kicsi piac, és nem éri meg a kiállítóknak annyi energiát fektetni a mi kis Utazás kiállításunkba, mint az ITB-be, de úgy gondoljuk, hogy erről azért a Hungexpo is tehet, mint kiállítás szervező. Ha nem is lehetne annyi kiállítót és látogatót csábítani Budapestre, de valószínű lehetne az itt megjelenő cégeket arra ösztönözni, hogy legalább látványvilágban annyira izgalmas legyen a magyar kiállítás is, mint nagy testvére.
Aki még nem járt a berlini kiállításon, és érdeklődik az utazás iránt, mi mindenképpen azt javasoljuk, hogy egyszer próbáljon meg ide ellátogatni, mert a fantasztikus látvány és élménytenger mellett, akár egy jobb utat is kifoghat magának!